У
час летняга адпачынку маю намер адысці ад нудных
кансультацыйных парад і распавесці некалькі
так званых кіданак
– смутных сялянскіх жартаў ды
баяк.
Кіданкі гэтыя назбіраліся самыя сабой.
Усе яны – праўдзівыя гісторыі, што адбыліся ў даўнія, як
у нас кажуць: «за тыма саветамі» часы, пачутыя ад розных людзей: ад маці
маей Валянціны
Ціханаўны,
цеткі
Антолі,
дзядзькі
Лукаша, ды іншых
– вельмі дарагіх і паважаных землякоў
ды проста знаемых.
Чаму назва такая
дзіўная:
кіданкі?
- А ўсе
проста. Пад Падароскам і цяпер можна пачуць: «Як жывеш
браток?». А ў
адказ: «Дык, нічога,
- кідаемся
яшчэ!».
А пачну я з кіданкі
«Адкуль Жэшкі
на Гарадзеншчыне вядуцца?», пачутай па сакрэту ад аднаго са сваякоў
и падцверджанай аўтарытэтам
старэйшых, што згодна ківалі
галавамі ў час аповяду: маўляў,
праўда,
чысцюткая праўда…
Даўно справа адбылася.
У мясцовага пана Ўладычанскага
быў
вельмі
разумны паляўнічы
сабака. Аднойчы, запрасілі
нашага пана на вялікае паляванне аж недзе на Палесчыну. А там мясцовы уладар так захапіўся
розумам, вывучкай ды паляўнічымі здольнасцямі сабакі
пана Ўладычанскага,
што прапанаваў
за яго велькія
грошы, каня і нават аднаго з сваіх
лепшых прыгонных сялян – Жэшку.
Пан Ўладычанскі выбраў Жэшку, бо меў і грошы, і ўласных коней
ладных, а вось Жэшак у яго не было.
Так і з’явіліся
Жэшкі
на Гарадзеншчыне.
А хто да
сеняшняга часу думаў, што Жэшки вядуцца ад князеў
з графьямі,
- той шчыра памыляўся.
Кіданка
другая: «Пята дзядзькі Ёзіка».
Раней людзі
былі
значна бліжэй
да зямлі,
чым сеняшнія.
З гэтай, ці з іншай нагоды, басанож хадзілі ад ранняй вясны да самых халадоў.
І
ничога сабе: і
хварэлі
мала, і боты цалейшымі захоўваліся.
Але вернемся да
справы.
Прыйшоў неяк дзядзька Ёзік (яшчэ вельмі жвавы чалавек,
гадоў пад шэсцьдзесят) у кузню да каваля Міхася Міхальчыка з нейкай сялянскай патрэбай. Стаіць
сабе, перамінаецца з нагі на нагу, ды чакае, калі каваль адхопіцца ад гарна і
звярне на яго ўвагу.
Раптоўна адчуў дзядзька Ёзік смярдзючы пах нечага гарэлага
і звяртаецца да каваля: «Міхась, нешта гарыць у цябе ў кузні!».
Міхась аглядзеўся і бачыць: дзядзька Ёзік голай пятой
наступіў на раскалёны лямех ад якога і ідзе едкі дым.
«Ёзік, - крыкнуў ен, гэта ж твая
пята гарыць!».
- «Але, гарыць,
- убачыўшы
адкуль ідзе
дым, пагадзіўся
дзядзька Ёзік, нават не паварушыўшыся».
А справа ў
тым, што за доўгія
гады жыцця натупаў
дзядзька Ёзік такую тоўстую скуру на
назе, што стала яна таўшчэй за падашву ў
яловых ботах.
Кіданка
трэццяя: «Як дзед Ціхан у калгас ўступаў».
Ўсталяваліся саветы на маей малай радзіме і
пачалі
калгасы ствараць. А людзі ж, вядомая
справа – “цемныя
и не сазнацельныя” -
у калгасы запісвацца
не спяшаюцца.
Тады актывістыя сабралі ўсіх гаспадароў – мужчын нібыта
на сход, а самыя дзверы зачынілі ды ахову прыставілі і так людзей трымалі. Дахаты адпускалі толькі
праз падпісаную
заяву.
На другія
суткі
большасць была ужо калгаснікамі,
а на трэцція
– амаль усе. Адзінаасобнікамі засталіся
толькі
тыя, каму жанкі
неяк змаглі
тую-сюю ежу праз адчыненае акенца перадаць. А так, як мой дзед Ціхан
быў
далека ад акна, - дык и калгаснікам стаў
разам з большасцю…
Як бачыце, дзякуй Богу, нікога да сценкі
не ставілі,
але і выбар заставаўся небагаты: гэта і ёсць яскравы абразчык “дабравольна
– прынудзіцельнага” падыхода да вырашэння сваіх пытанняў бальшавікамі.
Кіданка
чацвертая: «Дзядзька Міша – удалы гандляр»
Дзядзька Міша – былы партызан, па тых мерках добра
адукаваны (меў ці тры, ці нават чатыры класы), адразу пасля вайны займаў на
вёсцы адказныя пасады: старшыні калгаса, дырэктара лесапільні. Ўрэшце-рэшт
апынуўся загадчыкам вясковай крамы – так званага “сельмага”. Падначаленых у яго
не было. Быў ен і прадаўцом і загадчыкам у адной асобе.
Хто памятае тыя часы – ведае, што на весцы загадчык крамы
– першы чалавек: і “на вэксаль” дасць і калі трэба ўначы краму адчыніць, і
якога дэфіцыту адпусціць...
Неўзабаве надышлі больш познія часы і “загойдалася
крэсла” загадчыка ў дзядзькі Мішы: прафтэхвучэльні пачалі рыхтаваць сапраудных прадаўцоў
для вясковых крамаў.
Але ў дзядзькі Мішы былі свае людзі ў раёне, - сваечасова
паведамілі, што будзе сур’езная праверка, лічы атестацыя на прфпрыдатнасць.
Загадзя дзядзька Міша пачаў рыхтавацца да гэтай халеры (у сэнсе -
праверкі): павыкладаў тавары, цэннікі напісаў, прыбраў у краме, нават
дэфіцытную на той час грыку выставіў (сябры з раёну падкінулі). Сядзіць сабе і
чакае на тую праверку…
А тут цетка Гандзя надышла і, убачыўшы грыку пытае: “Зваж
мне, дзядзька Міша, грыкі два кілі”.
На што дзядзька Міша нічога не кажучы бярэ і насыпае ей
макароны (памятаеце: грыка была таварам дэфіцытным, было яе мала і прадаць яе
да праверкі ніяк было немагчыма).
“Што ты робіш, Міша? - заляментавала Гандзя, - я ж пытала
грыкі!”.
“Не парве цябе і
ад макарон, - быў адказ былога ваякі і пакуль што загадчыка”.
Кіданка пятая: “На вяселлі”.
Вяселле, што ў той,
пасляваенны час, што ў сёняшні – справа надзвычай адказная. Трэба гасцей
задаволіць, каб не абгаворвалі потым. Дый, задаволенныя госці падораць болей, -
таксама праўда!
З гэтае нагоды, прышлося нават з цяляткам разлучыцца, каб
стол накрыць.
У самы разгар вяселля гаспадыня ўвіхаецца каля гасцей і
прапаноўвае: “Легкае, легкае ешце, госцікі дарагія!”.
На што тыя госцікі адказваюць: “А, нічога, не турбуйцеся -
нам і мяса з каўбасой не цяжкія!”.
Комментариев нет :
Отправить комментарий